I de fleste børnebøger er der små tegninger - illustrationer - der underbygger handlingen. Disse illustrationer gør bogen mere appetitlig at kigge i, specielt hvis der er tale om højt læsning. Desuden kan de gøre det lettere for barnet, at følge med i handlingen. Hvis ikke der er illustrationer i den bog vi læser, skaber vi vores egne billeder i hovedet. Dette gælder børn såvel som voksne.
Men illustrationer hører ikke kun til i børnebøger. Der findes masser af illustrationer i aviser og blade, på produkter, hjemmesider - alle steder hvor det giver mening at visualisere en tekst.
Forskellige tegneredskaber |
Om opgaven
I dette forløb skal eleverne lave en tegning - illustration - til sangen Barndommens Land skrevet af Benny Andersen i 1981. Opgaven strækker sig over ca. 6 undervisningslektioner. De første lektioner er selve billedfremstillingen og de sidste har vægt på billedkommunikation.
Fremgangsmåde for illustrationen
- hør eller syng sangen - evt. begge dele
- eleverne vælger hver især ud hvad de gerne vil lave en illustration til
- illustrationen tegnes med en blyant
- når illustrationen er godkendt af læreren tegnes den op med en tynd sort tusch
- eleverne får hver tre kopier af deres egen tegning
- den ene tegning "farvelægges" med blyant hvor der lægges vægt på at bruge forskellige gråtoner
- den anden tegning farves med farveblyanter
- den tredje (hvis man kan nå det) er valgfri ift. farvelægning
Mål for opgaven
- lave en tegning ud fra en fortælling/sang
- farvelægge egen tegning
- arbejde med forskellige tegneredskaber
- arbejde med gråtoner
Billedfremstilling til Barndommens Land
1. lektion
Oplæg til emnet
- Lav et oplæg til emnet, hvor du gør det helt tydeligt for eleverne, hvad målet med forløbet er (se målene beskrevet højere oppe).
- I oplægget kan I bl.a. snakke om, hvad en illustration er, hvor man finder illustrationer og, at der findes mennesker hvis arbejde er, at lave illustrationer.
- Giv jer også tid til, at se på forskellige tegneredskaber og deres forskellige kvaliteter. Hvornår giver det mening at bruge en blyant og hvornår vælger man at bruge tusch? Og hvad skal man være opmærksom på når man bruger de forskellige tegneredskaber.
- Inden I hører sangen, kan du fortælle, at den er skrevet af Benny Andersen i 1981. Måske kender de historien om snøvsen som er skrevet af Benny Andersen.
- Gennemgå fremgangsmåden for opgaven
- Skriv målene for hvornår illustrationen er færdig op på tavlen. På den måde er det nemt for eleverne at se, hvornår opgaven er løst.
- tegningen skal vise noget fra sangen
- der må kun tegnes med blyant
- tegningen må ikke "farves" med blyant
- tegningen skal tegnes op med en tynd sort tusch
2. - 4. lektion
Fælles start
- Start timen op sammen og opfrisk de overordnede mål for forløbet
- Del elevernes tegninger ud, ved at vise den på hele klassen. Det er en god øvelse, at kunne vise sin tegning frem.
- Gennemgå dagens program
- alle får tre kopier af deres illustration fra sidste lektion
- den ene tegning skal farvelægges kun med blyanter af forskellig hårdhedsgrader. (Hvis I ikke har det på skolen, kan eleverne trykke mere eller mindre med blyanterne).
- den anden tegning kan farves med farveblyanter. Vis eleverne hvordan man kan blande farverne ved at tegne let henover samme sted med to forskellige farver. Det kan give nogle rigtig fine nuancer.
- den tredje tegning (kan laves hvis eleven har lavet en meget enkel tegning der hurtigt liver farvelagt) kan farvelægges valgfrit. Fx med farvekridt, tusch, forskellige nuancer af én farve etc.
- Skriv målene for hvornår opgaven er færdig op på tavlen.
- du må kun bruge hhv. blyanter og farveblyanter til at "farvelægge" din tegning
- man skal kunne se, at du har brugt blyanter med forskellig hårdhed
- hele tegningen skal farvelægges
Hvis tegningerne bliver gode, kan de med fordel limes på et større stykke sort karton, så de får en ramme:)
Billedkommunikation til Barndommens land
5. - 6. lektion
Fælles start
- Nu er alle billederne færdige (de elever der evt. ikke blev færdige i undervisningen har lavet billedet færdigt hjemme) og det er blevet tid til sammen at se på dem.
- Billederne hænges op på en opslagstavle (evt. allerede gjort inden undervisning).
- Snak med børnene om forventningerne til samtalen. Hvordan skal den foregå, hvem snakker hvornår osv.
Præsentation
- Se på en tegning af gangen
- Det barn der har lavet tegningen får lov at præsentere sin tegning
- Resten af klassen må give respons.
- Du som lærer slutter af med et par ord til den elev der præsenterer
Rigtig god fornøjelse med forløbet:)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar