Jeg var omkring 12 år, da jeg lavede min første collage - ihvertfald den første jeg kan huske. Den blev lavet på et stykke A3 karton med udklip fra alverdens blade a la Se og Hør. I flere år lå den på mit skrivebord, under et gennemsigtigt skriveunderlag. Behøver jeg sige, at jeg var ret glad for den:). Siden har jeg kreeret mange collager, både privat og sammen med mine elever.
For ikke så længe siden, faldt jeg over en collage lavet af Louise Kordt. Meget fin og enkel, og endda i en af mine yndlingsfarver - neon pink. Collagerne er bygget op omkring en figur hun kalder Monsieur Magic. I nogle af collagerne bruger Louise Kordt brudstykker af Monsieur Magic - hatte, sløjfer, overskæg, trekanter og cirkler - og sætter disse brudstykker sammen til fine mønstre. På andre collager ses Monsieur Magic i hel figur, gerne med en ballon, et cirkustelt eller andet, der er med til, at give billederne et humoristisk udtryk.
Jeg ser mange ligheder mellem H.C. Andersens papirsklip og Louise Kordts collager. Blandt andet de små fine figurer, det humoristiske udtryk, gentagelserne og selve opbygningen. Set fra en billedkunstlærers synspunkt, kunne det være interessant, at se på gamle papirsklip af H.C. Andersen samt nye collager af Louise Kordt. Dette med henblik på, at eleverne skaber deres egen version.
Eleverne skal med afsæt i H.C. Andersens papirsklip og Louise Kordts collager selv lave en collage. De skal lade sig inspirere af de to kunstnere, og skabe deres egen person i stil med Monsieur Magic. Denne person skal indgå i collagen. Eleverne bestemmer selv, hvad der ellers skal med på collagen af trekanter, cirkler, små udklippede sløjfer, hatte, paraplyer osv.
Farverne har en central plads i collagen. Der skal arbejdes dels med komplementærfarver, samt neon farver. I mit eksempel længere nede, bruger jeg desuden kraftigt glimmerpapir/karton for at understrege det fantasifulde - og fordi det ser super fint ud:)
Der er gode muligheder for differentiering i denne opgave: Hvis det er for svært for nogle elever at skabe en person, kan dette undværes. Fokuser istedet på, at bygge collagen op med cirkler og trekanter. Har nogle elever derimod brug for mere udfordring, kan der fokuseres på, at lave mange små detaljer som sløjfer, hatte, paraplyer mm.
Farverne har en central plads i collagen. Der skal arbejdes dels med komplementærfarver, samt neon farver. I mit eksempel længere nede, bruger jeg desuden kraftigt glimmerpapir/karton for at understrege det fantasifulde - og fordi det ser super fint ud:)
Der er gode muligheder for differentiering i denne opgave: Hvis det er for svært for nogle elever at skabe en person, kan dette undværes. Fokuser istedet på, at bygge collagen op med cirkler og trekanter. Har nogle elever derimod brug for mere udfordring, kan der fokuseres på, at lave mange små detaljer som sløjfer, hatte, paraplyer mm.
Fremgangsmåde
- Brug god tid på et oplæg og efterfølgende snak om H.C. Andersens papirklip og Louises Kordts collager. Hvad er papirsklip? Hvad er en collage? Hvordan er de bygget op? Hvad skal man være opmærksom på?
- Eleverne går igang med at tegne deres egen person. Den skal laves således, at øjne, næse, mund, hat, kjole osv kan klippes ud hver for sig og derefter sættes sammen til personen. Prøv, at holde fast i det eventyrlige og fantasifulde, der går igen i H.C. Andersens papirklip og Louise Kordts collager. Mens eleverne tegner, skal de skabe en historie omkring personen. Er han prins, med i et cirkus, en tryllekunster...? Hvad hedder han/hun?
- Eleverne får godkendt deres person
- Eleverne vælger karton i de farver (komplementærfarver) de vil bruge til collagen. Hvis valget falder på fx blå og orange må det godt være flere nuancer af blå og orange. Der behøver ikke være lige meget blåt og orange på collagen.
- Eleverne klipper cirkler, trekanter osv ud, der skal pynte på collagen. Brug med fordel en Easy punch. Den fungerer som en hulmaskine, der kan lave cirkler i forskellige størrelser. Til trekanterne kan det være fint med små skabeloner.
- Når alle små ting, cirkler, trekanter samt personen er klippet ud, kan der eksperimenteres med, at lægge det hele fint på et stykke hvidt karton.
- Inden eleverne limer, skal placeringen af ting godkendes.
- Skriv følgende op på tavlen, så eleverne kan se, hvornår opgaven er løst
- det er tydeligt, at collagen er inspireret af H.C. Andersen og Louise kordt
- der er brugt komplementærfarver
Mål for opgaven
- eleverne skal fremstille en collage med et eventyrligt udtryk
- eleverne skal øve sig i, at sammensætte en collage på baggrund af viden om farver og komposition
Mit bud på en collage inspireret af H.C. Andersen og Louise Kordt "Little miss Topsy Tail singing in the rain" |
Det fungerer rigtig godt med komplementærfarver. Desværre ses neonfarverne og glimmerpapiret ikke så tydeligt på fotos - men ser rigtig godt i virkeligheden:) |
Et eksempel på en collage uden en person. Der kan laves mange fine mønstre med trekanter |
God fornøjelse med forløbet:)
Jeg kan huske, at jeg så en af Louise Kordts billeder nede i Lyrum Rammer for efterhånden en del år siden. De er så fine og enkelte i deres udtryk - super ide, at bruge det som inspiration for eleverne. Din egen lille miss Topsy Tail er skøn - hvis ikke hun skal op hos Silje, så finder vi gerne en plads på væggen herhjemme :-)
SvarSlet/tina
Du er så sød Tina:) Og ja, super fine billeder hun laver!
SvarSlet